حسین نوریان – مشاور مدیریت کسب و کار
حتی در دیدگاه سنتی تحلیل استراتژیک، دو مفهوم کسب و کار و شهروندی کاملا یکپارچهاند، عمده کسب و کارهای ارزشافزا، مخصوصا در حوزه خدمات و نیز تعاملات داد و ستد در بنگاههای اقتصادی خرد در شهرها انجام میشود و شهر، زیرساختهای لازم برای شهروندی را فراهم میسازد که در داد و ستدها و تراکنشهای کسب و کار نیز استفاده میشود و از سوی دیگر میزانی از بازده اقتصادی بنگاهها به صورت عوارض و مالیات به شهر و دیگر شهروندان بازگردانده میشود. اما در دیدگاههای مدرن که منطبق بر ویژگیهای جدید بازارها و محیط کسب و کار است- تعامل شهر و کسب و کار عمیقتر و گستردهتر تعریف میگردد و مدیریت شهری میتواند با اتخاذ رویکردهای جدید مستقیما هم بر رونق بخشی به کسب و کار در شهر موثر باشد.
امروزه بازارهای سنتی کسب و کار دو ویژگی اصلی خود را که «پیشبینی پذیری» و «دگرگونیهای کم» بوده است را از دست دادهاند و محیط تعاملات اقتصادی خرد، مستمرا و با شتاب زیاد غیر قابل پیشبینی و دگرگون میگردند. تحقیقات موسسه APQC نشان میدهد اکنون بیش از شصت درصد از بازارها دیگر پیشبینی پذیر نیستند و آینده آنها با عدم قطعیتهای فراوانی روبرو است که این دگرگونیها میتواند همزمان برای بنگاههای اقتصادی هم فرصت و هم تهدید به حساب آید. فرصت برای آنها که زودتر آن ناپایداری را کشف میکنند و محصولات و خدمات متناسب برای ایجاد تعادل دوباره در بازار ارائه مینمایند و تهدید برای دیگرانی که از غافله عقب میمانند و محصولات و خدماتشان دیگر خریداری نخواهد داشت. به تعبیر دیگر بروز تغییرات و ناپایداریها در وضعیت محیطیِ آتی موجب میشود که در مقاطعی بنگاه بتواند، فعالانه نیاز مشتریان در بازار را ایجاد نموده و برای تامین آن راه حل ارائه دهد.
فهرست مطالب
تأثیرگذاری برند شهری بر رونق کسب و کارها
در این وضعیت، رویکردهای اثربخشِ استراتژیک مدیریت شهری هم در ایجاد ناپایداریهای ارزش افزای محیطی و هم در بهرهبرداری از آنها برای کسب و کارهای شهری یاریرسان خواهند بود. به عنوان نمونه برندسازی شهری، یکی از تمهیدات استراتژیک مدیریت شهری است که بر ایجاد ناپایداریهای منفعت زا در کسب و کار شهر تاثیر فراوان دارد.
مثلا شهری را در نظر بگیرید که «یادگیری و خلاقیت» به عنوان یکی از مفاهیم موجود در هویت برند آن تعریف شده و مدیریت شهری برای نهادینه شدن این هویت در ذهن مخاطبین اعم از شهروندان و گردشگران تصویرسازی کرده باشد.
در این وضعیت کشش و تقاضای بسیار زیادی برای کسب و کارهای خرد آموزش محور به وجود خواهد آمد.
گویی این هویت برند، نیازِ به بسیاری از خدمات و محصولات را در مخاطبین ایجاد مینماید و فضای کسب و کار شهری را حول آن شکل دهی میکند. بدیهی است اقدامات تبلیغی و ترویجی درباره هویتِ برندِ تعریف شده هرچقدر هم گسترده و پر هزینه انجام شود، اگر تجسم عینی آن در عمل و در شهر اتفاق نیفتد و شهروندان و گردشگران آن را در تعاملات روزمره حاکم بر شهر احساس و مشاهده نکنند، عملا برند پر قدرتی شکل نمیگیرد.
پس در واقع این کسب و کارهای شهری هستند که هویت برند را در اذهان مخاطبین آگاهی رسانی و ترویج میکنند پس هر چه انطباق میان این دو بیشتر باشد هم اقتصاد شهری رونق میگیرد و هم برند شهر مستحکمتر میگردد.
تماس با مشاورین برزین
جهت استعلام قیمت و مشاوره با تیم فروش برزین تماس بگیرید

طرحریزی هویت برای برند شهر
در طرحریزی هویت برند قوی برای شهر، از یک سو باید بر تمایزات آن با شهر با محلهای دیگر تأکید گردد و از سوی دیگر این تمایزات برجستهسازی شده، عملا در کسب و کارهای شهری به وجود آید تا هویت برند و تصویری که از آن در ذهن مخاطبین شکل گرفته است همپوشانی داشته باشد. بنابر این هویت برند باید بر مبنای قابلیتهای رقابتی ذاتی کسب و کارهای آن شهر با دیگر شهرها تعریف گردد.
متاسفانه در طرحریزی برند برای شهرها این مهم مورد توجه قرار نمیگیرد و ارتباط معنا داری میان تمایزات برنامهریزی شده برای شهر و تعاملات اقتصادی حاکم بر آن مشاهده نمیشود. این طرحریزی ناکارامدِ هویت برای شهر، نه برای کسب و کارهای آن فرصت بهرهبرداری اقتصادی ایجاد میکند و نه در عمل برند شهر را قدرت مند میسازد زیرا شهروندان و گردشگران ارتباط معناداری میان آنچه که آرزو و تبلیغ شده با آنچه که عملا در شهر اتفاق میافتد نمییابند.
سرمایههای نمادین معنوی شهری یکی دیگر از داشتههای بسیار کارامد طرحریزی هویت برند شهری است که در ایجاد کشش کسب و کار و شکل دهی بازار نیز بسیار موثر است. مثلا در شهری که سابقه طولانی هنرهای تجسمی مانند نقاشی و خطاطی و کاشی و مینا کاری وجود دارد و هنرمندان مشهوری در آن زیسته و شهرت یافتهاند، اگر هویت برند شهری مثلا بر مبنای «خلاقیت» یا «هنر» شکل گیرد، این سرمایه اجتماعی و تاریخی همانند یک سرمایه اقتصادی برای کسب و کارهای خرد عمل خواهد کرد تا بتوانند محیط کسب و کار را متناسب با آن شکل دهی کنند.